Рекомендації щодо фінансового та економічного забезпечення потреб національної оборони під час протидії гібридній війні

Автор(и)

  • М. Я. Ткач Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Україна https://orcid.org/0000-0002-8832-1268
  • Р. В. Бойко Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, Україна https://orcid.org/0000-0001-7240-4299
  • А. А. Лойшин Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Україна https://orcid.org/0000-0003-2769-9336
  • В. О. Бойко Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, Україна https://orcid.org/0000-0002-3264-7111

DOI:

https://doi.org/10.33099/2304-2745/2019-3-67/66-71

Ключові слова:

Гібридна війна, ресурси, фінансове та економічне забезпечення, рівень інфляції, безпека.

Анотація

Метою гібридної війни як і раніше, так і сьогодні залишається досягнення державою агресором певних стратегічних цілей. Для цього використовується сукупність інструментів – дипломатичних, економічних, воєнних, інформаційних та інших. Оскільки для протидії гібридній війні потрібні ресурси, а особливо фінансові, Російська Федерація (РФ) завчасно, до збройного конфлікту, почала використовувати економічний тиск на Україну, що призвело до значних втрат у національній економіці і, як наслідок, до значного зубожіння громадян, проживаючих на території України.

В умовах протидії гібридній війні та слабкої економіки України існує гостра необхідність удосконалення системи економічного та фінансового забезпечення національної оборони з урахуванням існуючого ресурсу та мінімізацією впливу на соціально-економічний розвиток країни.

Метою статті є надання рекомендацій щодо фінансового і економічного забезпечення потреб національної оборони в ході протидії “гібридній війні”.

Пропозиції:

привести структуру оборонного бюджету України, до прийнятний структур бюджету сектору оборони країн-членів НАТО з наступним розподілом видатків персонал – не більше 65%; експлуатаційні витрати (у т.ч. обслуговування озброєння та військової техніки) – не менше 15 %, капітальні витрати (інфраструктура, фінансування науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт, закупівля озброєння та військової техніки) – не менше 20 %. Для досягнення такого показника необхідно забезпечити видатки на національну оборону у розмірі 3% від ВВП, що згідно прогнозованих показників росту ВВП на 2020 рік має скласти 137, 96 млрд. грн.;

зменшити частку таємних закупівель, що призведе до зростання ролі громадського контролю над сферою державних закупівель в секторі оборони та допоможе якісніше контролювати закупівлі та виявляти порушення і зловживання;

зняти обмеження по експортно-імпортним операціям – це надасть змогу тіснішої кооперації з підприємствами ОПК країн членів НАТО, швидшого трансферу технологій та зменшить державний вплив на формування політики підприємств;

прийняти досвід США та впровадити співвідношення 0,4 % від загального оборонного бюджету України або 410 млн. грн. (у 2019 році) на НДДКР.

Біографії авторів

М. Я. Ткач, Національний університет оборони України імені Івана Черняховського

канд. техн. наук, ст. наук. співроб.

Р. В. Бойко, Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

канд. техн. наук, ст. наук. співроб.

В. О. Бойко, Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

канд. екон. наук, ст. наук. співроб.

Посилання

Магда Е.В. Гибридная война: выжить и победить. Харьков : Виват, 2015. с. 29.

Лещенко О. Я. “Гібридна війна” як науковий конструкт: проблеми пошуку термінологічної та концептуальної сутності. Епістемологічні дослідження в філософії, соціальних і політичних науках, (6), 60-71. (2016). URL: https://visnukpfs.dp.ua /index.php/PFS/article/view/853 (дата звернення: 07.08.2019).

О внесении изменений в Указ Президента Российской Федерации от 1 января 2016 г. № 1 О мерах по обеспечениюэкономическойбезопасности и национальных интересов Российской Федерации при осуществлении международных транзитних перевозок грузов с территории Украины на территорию Республики Казахстан через территорию Российской Федерации: Указ президента Российской Федерации от 01.07.2016 № 319 URL: http://publication.pravo.gov.ru/ Document/View/0001201607030001 (дата звернення: 15.08.2019).

Світова гібридна війна: український фронт : монографія / за заг. ред. В. П. Горбуліна. Національний інститут стратегічних досліджень. К.: НІСД, 2017. 496 с. ст. 287.

О приостановлении Российской Федерацией действий Договора о зоне свободной торговли в отношении Украины: Указ президента РФ от 16.12.2015 № 628 URL: http://publication.pravo.gov.ru/ Document/View/ 0001201512160035#print (дата звернення: 10.08.2019).

Кулицький С. Економічна складова гібридної війни Росії проти України. Центр досліджень соціальних комунікацій НБУВ. URL: http://nbuviap.gov.ua/ index.php?option=com_content&view=article&id= 2433:gibridna-vijna-ekonomichnij-aspekt&catid=8&Itemid=350. (дата звернення: 20.08.2019).

Коболєв пояснив, що може втратити Україна в разі запуску “Північного потоку-2”. URL: https://uazmi.org/ news/post/eFIqlIzIaN6lkYKmUBVgwm (дата звернення: 01.09.2019).

“Укренерго” оцінює вартість втрачених активів у Криму в $80–900 мільйонів. URL: http://economics.unian.ua/energetics/1529388- ukrenergo- otsinyue- vartist- vtrachenih- aktiviv- ukrimu-v- 800- 900- milyoniv.html (дата звернення: 25.08.2019).

Через анексію Криму втрати України у ПЕК оцінюють у $ 300 млрд – Продан. URL: http://dt.ua/ECONOMICS/cherez- aneksiyu- krimu- vtrati- ukrayini- u- pek- ocinyuyut- u- 300-mlrd- prodan- 147653_.html (дата звернення: 10.08.2019).

Україна у 2014 році імпортувала вугілля на $1,8 млрд. URL: http://economics.unian.ua/energetics/ 1031951- ukrajina- u- 2014- rotsi- importuvala- vugillya- na- 18- mlrd.html (дата звернення: 10.08.2019).

У Карпатах на газопроводі сталося три вибухи. Основна версія інциденту – теракт. URL: http://tyzhden.ua/News/109919. (дата звернення: 19.08.2019).

Валовий внутрішній продукт (ВВП) в Україні 2019. Мінфін. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/economy/gdp/ (дата звернення: 14.09.2019)

Бюджетний кодекс України : Закон України від 07.10 2010 р. №2592-IV. Ст 87.

Про нову редакцію Воєнної доктрини України : Указ Президента України від 24.09.2015 року № 555/2015.Законодавство України. 2015.

Про Державний бюджет України на 2018 рік : Закон України від 07.12.2017 р. № 2246-VIII. Законодавство України. 2017.

Про Державний бюджет України на 2019 рік : Закон України від 23.11.2018 р. № 2629-VIII. Законодавство України. 2018.

Телюк К.Ф. Фінансування національної оборони України. Вісник університету банківської справи. 2015. №1. С.74-76.

NAKOURL. URL: https://nako.org.ua/news/u-minoborony-obitsyayut-zbilshyty-tajemnu-chastku-oboronnoho-byudzhetu/ (дата звернення: 20.09.2019).

Про створення Держаної компанії з експорту та імпорту продукції і послуг військового та спеціального призначення: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.08.1996 р. № 944.

Анастасія Зануда ВВС News Україна Скільки коштуватиме Україні блокада Азова?. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/features-45321862 (дата звернення: 20.09.2019).

Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 15 травня 2019 р. № 555 : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 р. № 883.

Бега В. Росія з 24 липня перекрила п’ять районів Чорного моря, сумарною площею 118 570 км², що становить понад чверть його загальної площі у 436 402 км². URL: https://hromadske.ua/posts/rosiya-perekrila-ponad-chvert-chornogo-morya (дата звернення: 21.10.2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-26

Номер

Розділ

ОБОРОННЕ ТА БЮДЖЕТНЕ ПЛАНУВАННЯ