Обґрунтування пропозиції щодо впровадження системи оцінювання та розвитку спроможностей складових сил оборони: організаційний аспект

Автор(и)

  • А. К. Павліковський Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0637-368X
  • А. Д. Наливайко Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0675-9603
  • А. І. Поляєв Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6710-5144

DOI:

https://doi.org/10.33099/2304-2745/2020-0/35-39

Ключові слова:

Оборонне планування, система оцінювання та розвитку спроможностей, функціональна група спроможностей.

Анотація

Ключова зміна пріоритетів під час переходу від системи оборонного планування, яка існувала раніше, до впровадження планування на основі спроможностей з орієнтацією її на кращі євроатлантичні стандарти має стати основою для реформування Сил оборони (СО). Зазначене актуалізує питання підвищення ефективності оборонного планування на основі спроможностей (ОПОС), зокрема, завдяки впровадженню системи оцінювання та розвитку спроможностей (СОРС), а, відповідно, і активізацію наукових досліджень у визначеній області.

Метою статті є обґрунтування пропозиції щодо впровадження СОРС складових СО в контексті реалізації оперативної цілі 2.3 Стратегічного оборонного бюлетеня України з урахуванням досвіду держав-членів НАТО.

СОРС – це комплексна система оцінювання спроможностей, їх ранжирування у функціональних групах спроможностей (ФГС), визначення пріоритетних спроможностей у складовій СО, розроблення пропозицій щодо фінансування їх розвитку, моніторинг, імплементація та оцінювання здійснення заходів з розвитку спроможностей.

Завданнями функціонування СОРС, у рамках здійснення процедур оборонного планування, мають бути:

забезпечення оцінювання спроможностей;

затвердження отриманих результатів;

визначення пріоритетності розвитку спроможностей в рамках ФГС та всіх ФГС складової СО;

супроводження імплементації прийнятих рішень щодо розвитку визначених спроможностей.

З огляду на завдання та визначені положення, процес функціонування СОРС складової СО має включати такі основні процедури:

- підготовка та проведення ОС;

- перевірка підсумкових документів ОС;

- розгляд і затвердження підсумкових документів ОС, визначення пріоритетних пропозицій;

- затвердження та фінансування прийнятих рішень;

- супроводження імплементації прийнятих рішень щодо розвитку спроможностей і оцінювання здійснення заходів.

Біографії авторів

А. К. Павліковський, Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

канд. військ. наук, доцент

А. Д. Наливайко, Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського

канд. техн. наук, доцент

Посилання

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 5 травня 2015 року “Про Стратегію національної безпеки України” : Указ Президента України від 26.05.2015 р. № 287/2015.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року “Про нову редакцію воєнної доктрини України” : Указ Президента України від 24.09.2015 р. № 555/2015.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 березня 2016 року “Про Концепцію розвитку сектору безпеки і оборони України” : Указ Президента України від 14.03.2016 р. № 92/2016.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 травня 2016 року “Про Стратегічний оборонний бюлетень України” : Указ Президента України від 06.06.2016 р. № 240/2016.

Рекомендації з оборонного планування на основі спроможностей в МО та ЗС України : затв. Міністром оборони України 13.06.2017 р.

Рекомендації з порядку організації проведення оцінювання спроможностей у Збройних Силах України : затв. Міністром оборони України 07.12.2017 р.

Руснак І. С., Дєнєжкін М. М., Крикун П. М. Проблеми проведення комплексного оборонного огляду сектору безпеки і оборони України: погляди на його організацію та вирішення завдань. Наука і оборона. Київ, 2014. № 4. С. 9–19.

Корендович В. С., Наливайко А. Д., Поляєв А. І. Підходи до створення та функціонування системи управління вимогами щодо розвитку спроможностей в органах управління складових сил оборони. Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2018. № 1 (62). С. 51–56.

Крикун П. М., Наливайко А. Д., Поляєв А. І. Впровадження в оборонне планування складових сил оборони сучасної методології оцінки спроможностей. Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. Київ, 2019. № 1 (65). С. 35–40.

Крикун П. М., Наливайко А. Д., Поляєв А. І. Функціональна модель процесу оборонного планування в Міністерстві оборони України. Оборонний вісник. Київ, 2019. № 3. С. 12–15.

Коди спроможностей та вимоги до спроможностей штабів стратегічного командування НАТО з операцій та стратегічного командування НАТО з трансформації (СК-О ТА СК-Т) від 26 січня 2016 року.

Сapabilities-Dased Assessment (CBA). User’s Guide. Version 3. Force Structure, Resources, and Assessments Directorate (JCS J-8). March 2009. Joint Chiefs of Staff. USA.

Joint Capabilities Integration And Development System (JCIDS). Chairman Of The Joint Chiefs Of Staff Instruction. J-8 CJCSI 3170.01I Distribution: A, B, C, S 23 January 2015.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-05

Номер

Розділ

ОБОРОННЕ ТА БЮДЖЕТНЕ ПЛАНУВАННЯ