Основні положення нової Стратегічної концепції НАТО – 2022, наслідки для України
DOI:
https://doi.org/10.33099/2304-2745/2023-1-77/20-24Ключові слова:
Стратегічна концепція НАТО; збройна агресія РФ проти України; документи оборонного планування; Стратегія воєнної безпеки України.Анотація
Широкомасштабна збройна агресія РФ проти України наочно демонструє розбалансованість раніше дієвих механізмів системи європейської безпеки. Це змушує будь-яку з держав по-новому оцінити спроможності забезпечувати національну безпеку, організовувати оборону, застосовуючи власні збройні сили та потенціал сил колективного захисту. У цьому контексті для держав-членів НАТО та їх партнерів, до яких відноситься Україна, Стратегічна концепція НАТО є одним з основних документів, реалізація якої буде визначати основи забезпечення їх власної і колективної безпеки і оборони.
Мета статті‑аналіз положень нової Стратегічної концепції НАТО, її наслідків для України для врахування у процесі оновлення документів оборонного планування і приведення їх у відповідність до стандартів НАТО.
Забезпечення успіху Альянсу в майбутньомупланується здійснити шляхом зміцнення політичної єдності і солідарності, а також розширення консультацій між державами – членами НАТО з метою вивчення усіх питань, що впливають на безпеку, виділення необхідних ресурсів для виконання основоположних завдань НАТО. Зазначається, що члени Альянсу і надалі спільно захищатимуть безпеку, цінності і демократичний спосіб життя.
Наслідки для України. НАТО залишається фактично найбільш ефективною системою колективної оборони у світі і Україна прагне якнайшвидшої інтеграції в євроатлантичний безпековий простір та набуття членства в НАТО. Це передбачає активну участь України в міжнародних операціях з підтримання миру та міжнародної безпеки, забезпечення постійної військової підтримки зі сторони держав-членів НАТО для досягнення перемоги у війні, а також отримання гарантій безпеки у майбутньому.
Висновки для України. Положення нової Стратегічної концепції НАТО–2022, у контексті прагнень України до вступу НАТО, є важливим фактором для аналізу та врахування в процесі Огляду спроможностей сил оборони, оновленнюдокументів оборонного планування у відповідності до стандартів оборонного планування НАТО.
Посилання
Шелест Г. Після Мадрида: НАТО. Аспіранти та партнери з розширеними можливостями. URL: http://prismua.org/nato-after-madrid/ю (дата звернення: 20.04.2023).
Бадрак В. Нова Стратегічна концепція НАТО. Погляд та зміст. URL: https://cacds.org.ua/ %D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B (дата звернення: 20.04.2023).
NATO 2022 STRATEGIC CONCEPT. URL: https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2022/6/pdf/290622-strategic-concept.pdf (дата звернення: 21.04.2023).
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 вересня 2015 року “Про нову редакцію Воєнної доктрини України” : Указ Президента України від 02.09.2020 р. № 555/2015. URL: https://www.president.gov.ua/ documents/5552015-19443 (дата звернення: 21.04.2023).
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25 березня 2021 року “Про Стратегію воєнної безпеки України” : Указ Президента України від 25.03.2021 р. № 121/2021. URL: http://www.president.gov.ua (дата звернення: 21.04.2023).
Про затвердження Порядку організації та здійснення оборонного планування в Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та інших складових сил оборони : наказ Міністерства оборони України від 22.12.2020 р. № 226/2020. URL: https://zakononline.com.ua/ documents/show/493681_669170 (дата звернення: 22.04.2023).
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 серпня 2021 року “Про Стратегічний оборонний бюлетень України”: Указ Президента України від 20.09.2021 р. № 473/2021. URL: https://www.president.gov.ua/ documents/4732021-40121 (дата звернення: 23.04.2023).