Оборонне планування у сфері стратегічних комунікацій сил оборони України на основі пріоритетних завдань та на основі спроможностей

Автор(и)

  • В. Полевий Навчально-науковий центр стратегічних комунікацій у сфері забезпечення національної безпеки та оборони Національного університету оборони України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.33099/2304-2745/2023-2-78/68-73

Ключові слова:

Стратегічні комунікації; оборонне планування; спроможності; ефекти; носій спроможностей.

Анотація

З 2017 року Україна перейшла до оборонного планування на основі спроможностей (далі ‑ ОПОС). Слід зазначити, що нова практика планування не вкоренилася в якості звичної та зрозумілої, органи військового управління не мають відповідних робочих методик, а отриманий досвід потребує узагальнення. Усе перелічене повною мірою стосується стратегічних комунікацій сил оборони, які, у свою чергу, також є новим об’єктом досліджень для безпекового сектору. Порівняння оборонного планування у сфері стратегічних комунікацій сил оборони України на основі пріоритетних завдань й на основі спроможностей раніше не проводилось, що обумовлює актуальність статті.

В якості прикладу розглянуто актуальну загрозу щодо поширення ворожої пропаганди та інформаційно-психологічних операцій (ІПсО). Стандартний підхід оборонного менеджменту передбачав описання нової функції як “протидію ворожій пропаганді та ІПсО”. Реалізацію цієї функції покладали, як правило, на якусь нову структуру. ОПОС передбачає більш широку рамку планування і чіткіші та вимірювані результати, які досягаються за рахунок процесів, стандартизованих за рахунок описання ефектів, яких потрібно досягнути. Здатність досягати результатів ефектів є сутністю спроможностей, носіями яких є підрозділи, окремі засоби або системи. Для вирішення нових завдань підбираються існуючі підрозділи, які є носіями необхідних спроможностей.

ОПОС, окрім аналізу загрози, передбачає визначення національних інтересів та цінностей у певній сфері, які отримуються шляхом аналізу доктринальних документів та стратегій. Крім того, оцінюється “майбутнє безпекове середовище”, на основі чого робляться прогнози щодо “сценаріїв для оборонного планування”. Узагальнивши, в тому числі вимоги нормативних документів, цикл ОПОС у сфері комунікацій можна здійснити послідовно, відповідно до запропонованих етапів.

Біографія автора

В. Полевий, Навчально-науковий центр стратегічних комунікацій у сфері забезпечення національної безпеки та оборони Національного університету оборони України

кандидат юридичних наук, старший науковий співробітник

Посилання

Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018 р. № 2469-VIII : станом на 31.03.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2469-19#Text (дата звернення: 01.06.2023)

Дєнєжкін М. М., Наливайко А. Д., Поляєв А. І. Особливості оборонного планування у державах-членах НАТО, на основі спроможностей // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2017. № 2. С. 34–38.

Малишев О. В., Малишева Н. Р., Калмиков В. Г., Левчук О. В. Оборонне планування на основі спроможностей в Україні: поточний стан і перспективи // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2020. № 3 (70). С. 54–61.

Корендович В. С., Ткач І. М., Потетюєва М. В. Щодо підходів до розробки алгоритму огляду спроможностей // Організація оборонного планування на основі спроможностей та управління ризиками в секторі безпеки та оборони : матеріали Міжвідом. наук.-практ. семінару (м. Київ, 26 жовт. 2022 р.) / Нац. ун-т оборони України ім. І. Черняховського. Київ, 2022. С. 55–59.

Соловйов С. Г. Інституційний розвиток стратегічних комунікацій в Україні (на прикладі міністерств) // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Державне управління. 2022. № 1(15). С. 37–41.

Основи стратегічних комунікацій у сфері забезпечення національної безпеки та оборони : навч. посіб. / О. Ф. Сальнікова, І. В. Іжутова, В. О. Кушнір та ін. Київ : НУОУ, 2020.

Рекомендації з оборонного планування на основі спроможностей в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України : затв. Міністром оборони України 12.06.2017 р. 49 с. URL: https://www.mil.gov.ua/content/other/Recommendationson_CBP_120617.pdf (дата звернення: 10.06.2023).

BPM CBOK: Guide to the business process management common body of knowledge: version 3.0. 1st. edition. Springfield : Association of Business Process Management Professionals (ABPMP). 2013. 444 с. ISBN 978-1-4905-1659-2.

BS-6143-1. Guide to the economics of quality. Process cost model. British Standard Institute. 1992. ISBN 0-580-20440-5.

AJP-1 ALLIED JOINT DOCTRINE. URL: https://www.gov.uk/government/publications/ajp-01-d-allied-joint-doctrine (дата звернення: 10.06.2023).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 березня 2021 року “Про створення Центру протидії дезінформації” : Указ Президента України від 19.03.2021 р. № 106/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1155-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 01.06.2023).

Про схвалення Стратегії комунікації з питань європейської інтеграції України на період до 2026 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.12.2022 р. № 1155-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1155-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 01.06.2023).

Порядок організації та здійснення оборонного планування в Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та інших складових сил оборони : наказ Міністерства оборони України від 22.12.2020 р. № 484. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 01.06.2023).

Основи оборонного менеджменту у діяльності Збройних Сил України : навч. посіб. / І. М. Ткач, С. А. Бондаренко, М. Я. Ткач та ін. Київ : НУОУ ім. І. Черняховського, 2021. 264 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-01

Номер

Розділ

ОБОРОННЕ ПЛАНУВАННЯ