Фейкові новини в малих групах соціальних мереж
DOI:
https://doi.org/10.33099/2304-2745/2023-3-79/61-65Ключові слова:
Фейкові новини; стратегічні комунікації; інформаційні війна; наратив; соціальні мережі.Анотація
Інформаційна війна завжди починається до проведення військової операції, триває паралельно з нею та після її завершення. З 2014 року інформаційне середовище активно використовується Російською Федерацією для поширення пропаганди та дезінформації, а у 2022 році цей процес масштабувався та постійно зазнає змін та перетворень. Сьогодні агресор активно використовує малі групи в соціальних мережах для укорінення своїх наративів, які він реалізовує через поширення фейків, дезінформації, негативної пропаганди, маніпуляцій тощо.
Мета статті – аналіз ведення інформаційної операції з боку Російської Федерації із використанням малих груп в соціальних мережах для обґрунтування рекомендацій щодо захисту інтересів національної безпеки та оборони шляхом побудови реактивної комунікації на локальному рівні.
Надані рекомендації стосовно нівелювання негативного впливу.
По-перше, медіа освіта та просвіта громадян, максимальна робота з ними для пояснення технологій поширення інформації, громадянська свідомість – якщо учасники груп бачать явні ознаки пропаганди або дезінформації, не діяти на емоціях, спокійно і аргументовано пояснити, чому це неправдива інформація. Якщо в групі є хоча б одна людина, яка буде робити такі пояснення, до неї згодом будуть долучатися інші учасники, а тоді робота провокатора буде марною і втратить сенс.
По-друге, моніторинг таких малих груп – необхідні програмні засоби, які дозволять вирішити цю проблему.
По-третє, робота з органами місцевого самоврядування. Найчастіше пропаганда вкорінюється в тих регіонах і місцевостях, де багато літніх людей, які не працюють, або працюють в своїх громадах, тому більше часу виділяють спілкуванню в таких малих групах. На своєму локальному рівні вони повинні знати болючі теми громад, де є певні тріщини в контенті і закривати ці тріщини, інакше їх заповнить хтось інший.
Посилання
Стратегічні комунікації: проблеми концептуалізації та практичної реалізації / Д. Дубов. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/ Dubov_Dmytro/Stratehichni_komunikatsii_problemy_kontseptualizatsii_ta_praktychnoi_realizatsii.pdf? (дата звернення: 08.10.2023).
Стратегічні комунікації для безпекових і державних інституцій : практ. посіб. / Л. Компанцева, О. Заруба, С. Череватий, О. Акульшин ; за заг. ред. О. Давліканової, Л. Компанцевої. Київ : ТОВ “ВІСТКА”, 2022.
с.
Кремлівська пастка: як пропаганда РФ імітує українських військових у соцмережах. 15 березня 2023 року. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/ tiktok-viyskovi-propaganda-rosiyi/32319282.html (дата звернення: 19.10.2023).
Як протидіяти російській пропаганді в соцмережах: інтерв’ю з комунікаційницею з Чернівців. 9 грудня 2022 року. URL: https://suspilne.media/334406-ak-protidiati-rosijskij-propagandi-v-socmerezah-intervu-z-komunikacijniceu-z-cernivciv/ (дата звернення: 19.10.2023).
Перевірка фейків у рамках партнерства з Meta. 15 грудня 2022 року. URL: https://voxukraine.org/ nepravda-ukrayina-prodaye-elektroenergiyu-inshym-krayinam (дата звернення: 19.10.2023).
Найдьонова Л. Медіапсихологія війни як основа концептуальних трансформацій медіаосвіти: від медіатравми до травмаінформованих практик // Проблеми політичної психології : зб. наук. праць. 2022. Вип. 12 (26). С. 173–197.
“Без світла і без вас”. Як російська армія і пропаганда намагаються знищити енергетичну систему України. 12 грудня 2022 року. URL: https://ms.detector.media/trendi/post/30826/2022-12-12-bez-svitla-i-bez-vas-yak-rosiyska-armiya-i-propaganda-namagayutsya-znyshchyty-energetychnu-systemu-ukrainy/ (дата звернення: 19.10.2023).
Телеграм-окупація. Як Росія вибудовувала медіамережу, а вийшло потьомкінське село. 29 жовтня 2022 року. URL: https://texty.org.ua/projects/108016/telehram-okupaciya-yak-rosiya-vybudovuvala-mediamerezhu-vyjshlo-potomkinske-selo/?src=read_next_banner&from=109498 (дата звернення: 19.10.2023).