Напрями розвитку спроможностей сил оборони України у сфері стратегічних комунікацій
DOI:
https://doi.org/10.33099/2304-2745/2024-1-80/20-26Ключові слова:
Стратегічні комунікації; оборонне планування; розвиток спроможностей; ефекти.Анотація
Перехід до оборонного планування на основі спроможностей (далі ОПОС) прямо передбачений чинним законодавством [1] і означає програмно-цільовий метод планування на основі ефектів, тобто має містити вимірювані показники зміни характеристики об’єкту впливу. Відсутність практики ОПОС та науково обґрунтованого переліку комунікаційних ефектів СК обумовлює актуальність дослідження.
Метою статті є висвітлення результатів дослідження стосовно формування напрямків розвитку спроможностей сил оборони (СО) зі стратегічних комунікацій (СК).
У процесі дослідження використовувались як загальнонаукові, так і спеціально-наукові методи: системно-структурного та функціонального аналізу, порівняння, синтезу та інші.
Сутністю ОПОС є здатність досягати запланованих результатів через створення ефектів, тобто зміни стану певних характеристик середовища.
Спроможність – це здатність досягати результату (ефекту) з визначеним рівнем показників за визначених обставин. Цей підхід знайшов відображення в чинних нормативних документах. Зміна характеристик середовища є впливом, який цікавить керівництво держави. Інформаційні спроможності – засоби, війська, сили, тактичні або технічні прийоми, інша діяльність, що можуть бути використані в інформаційному просторі для створення у ньому потрібних ефектів та формування умов для досягнення кінцевої мети. Спроможності сил оборони у сфері стратегічних комунікацій – це здатність досягати військово-політичних цілей держави усіма доступними інструментами комунікації.
Проведене дослідження дозволило сформулювати рекомендації щодо пріоритетних напрямів розвитку спроможностей сил оборони зі стратегічних комунікацій.
У статті запропонована модель розвитку цих спроможностей на основі комунікаційних ефектів.
Посилання
Про національну безпеку України : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 01.06.2023).
Малишев О.В., Малишева Н.Р., Калмиков В.Г., Левчук О.В. Оборонне планування на основі спроможностей в Україні: поточний стан і перспективи // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, № 3(70), 2020, С. 54-61.
BPM CBOK: version 4.0. Springfield, Ill : ABPMP, 2019. ISBN 978-1-70480-934-2. URL: https://abpmp.org.ua/bpmp-cbok/ (дата звернення: 10.11.2023).
Handbook on Long Term Defence Planning. NATO SAS-025 publication. URL: https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/ADA414193.pdf (дата звернення: 27.11.2023).
Полевий В.І. Порівняння оборонного планування у сфері стратегічних комунікацій сил оборони України на основі пріоритетних завдань й на основі спроможностей // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України. № 2(78), 2023, С. 68-74.
Про затвердження Порядку проведення оборонного огляду Міністерством оборони : Постанова Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 р. № 941. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/941-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 10.06.2023).
Доктрина “Зі стратегічних комунікацій”
(ВКП 10-00(49).01). URL: https://sprotyvg7.com.ua/documents/info-secur (дата звернення: 27.06.2023).
Єдиний перелік (каталог) спроможностей Міністерства оборони України, Збройних Сил України та інших складових сил оборони : затв. Міністром оборони України 31.12.2021 р.
Про Збройні Сили України : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1934-12#n97 (дата звернення: 01.06.2023).