Тимчасові державні органи управління: проблеми діяльності та шляхи їх розв’язання

Автор(и)

  • М. Лобко Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України, Україна https://orcid.org/0000-0002-3848-8772
  • А. Фучко Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8941-2217

DOI:

https://doi.org/10.33099/2304-2745/2025-2-85/34-40

Ключові слова:

Тимчасові державні органи управління; військово-цивільні адміністрації; військові адміністрації; антитерористична операція; операція Об’єднаних сил; командування об’єднаних сил.

Анотація

Відповідно до вітчизняного законодавства під час ведення воєнних дій з відсічі збройної агресії Російської Федерації утворювались тимчасові військово-цивільні та військові адміністрації (ВЦА та ВА). Законодавством передбачено утворення додаткових державних органів управління для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян.

Однак, правове регулювання утворення та діяльності цих державних органів різне. Понад те, практика діяльності зазначених органів показує, що їм не завжди вдається позитивно вирішити покладені на них функції і завдання, відмічаються не достатня організація взаємодії  та координації як всередині адміністрацій, так і між адміністраціями і військовим командуванням під час виконання визначених завдань (заходів). На розв’язання вказаних проблем у діяльності зазначених тимчасових державних органів, зокрема військово-цивільних та військових адміністрацій і направлена дана публікація.

Закон України “Про військово-цивільні адміністрації” має певні особливості, що звужує правове поле та обмежує його застосування. Встановлений порядок утворення ВЦА, їх повноваження та порядок діяльності мають суперечності, що негативно позначається на їх роботі.

В умовах у яких передбачено застосування Закону України “Про військово-цивільні адміністрації” доцільно застосовувати положення Закону України “Про правовий режим надзвичайного стану”.

ВЦА і ВА прикордонних  областей, як показала практика їх діяльності, мають слабку взаємодію як з військовим командуванням, що діє на територіях цих областей, так і між собою.

Практика діяльності ВЦА і ВА показує необхідність вдосконалення законодавства з питань утворення, організації, повноважень і порядку роботи цих адміністрацій з урахуванням виявлених проблем у їх діяльності.

Біографії авторів

М. Лобко, Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України

кандидат військових наук, доцент

А. Фучко, Центр воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України

A. Fuchko

Посилання

Про військово-цивільні адміністрації : Закон України від 03.02.2015 № 141-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/141-19#Text (дата звернення: 18.04.2025).

Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 18.04.2025).

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 30 квітня 2018 року “Про широкомасштабну антитерористичну операцію в Донецькій та Луганській областях” : Указ Президента України від 30.04.2018 № 116/2018 (дата звернення: 19.04.2025).

Кузніченко С. О., Шевченко В. Й. Військово-цивільні адміністрації в Україні: досвід комплексного дослідження : монографія. Одеса : видавець Букаєв В. В., 2017. 182с.

Кузьменко Д. О. Повноваження військово-цивільних адміністрацій, як одного із органів публічного адміністрування в зоні проведення АТО в Україні. 2018.

Чепель О. Військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації України: що в них спільного та відмінного в умовах воєнного стану? 2022. URL: https://law.chnu.edu.ua/viiskovi-administratsii-ta-viiskovo-tsyvilni-administratsii/ (дата звернення: 19.04.2025).

Журавель Т., Прокопенко Л. Військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації як суб’єкти публічного управління: завдання та функції. URL:https://uplan.org.ua/analytics/ viiskovo-tsyvilni-ta-viiskovi-administratsii-iak-sub-iekty-publichnoho-upravlinnia-zavdannia-ta-funktsii/ (дата звернення: 19.04.2025).

Шевченко В.Й. Адміністративно-правовий статус військово-цивільних адміністрацій : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Одеса, 2019. 215 с.

Солодовнік М., Кривко Р. Що означає створення на Харківщині військових адміністрацій: пояснення експерта. URL: https://suspilne.media/ kharkiv/288762-so-oznacae-stvorenna-na-harkivsini-vijskovih-administracij-poasnenna-eksperta/ (дата звернення: 20.04.2025).

Марчук Т. Військово-цивільних адміністрацій: функції та повноваження. URL: https://fincontrolnew.com.ua/attachments/1a5d6912-7b63-468d-9ec0-8f7fc47442b7_2017%20-%201_23-30.pdf (дата звернення: 20.04.2025).

Про утворення військово-цивільних адміністрацій : Указ Президента України від 07.08.2015 № 469/2015. URL: https://ips.ligazakon.net (дата звернення: 20.04.2025).

Про утворення військових адміністрацій : Указ Президента України від 24.02.2022 № 68/2022. URL: https://www.president.gov.ua (дата звернення: 21.04.2025).

Про боротьбу з тероризмом : Закон України від 20.03.2003 № 638-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/638-15#Text (дата звернення: 21.04.2025).

Про правовий режим надзвичайного стану : Закон України від 16.03.2000 № 1550-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-14#Text (дата звернення: 21.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-19

Номер

Розділ

КЕРІВНИЦТВО ВІЙСЬКАМИ (СИЛАМИ) ОБОРОНИ