Рекомендації щодо підвищення ефективності оцінювання наукових та науково-педагогічних працівників під час їх атестації
DOI:
https://doi.org/10.33099/2304-2745/2025-2-85/126-133Ключові слова:
Кадровий менеджмент; вищий військовий навчальний заклад; наукова установа; комплектування; атестація; методика; компетентність; показники рівня компетентності.Анотація
У сучасному світі, що характеризується стрімкими технологічними змінами, глобальними викликами та трансформацією освітніх моделей, традиційні підходи до проведення атестації наукових і науково-педагогічних працівників (Н і НПП) потребують суттєвого перегляду та удосконалення. Особливої важливості набуває об’єктивне оцінювання не лише формальних досягнень, але й здатності працівників відповідати вимогам сьогодення, зокрема, їхньої готовності до інновацій та гнучкості. Таким чином виникає нагальна потреба в розробці науково обґрунтованих рекомендацій щодо проведення атестації Н і НПП.
З метою удосконалення атестації Н і НПП розроблено рекомендації, які базуються на удосконаленій сукупності показників компетентностей Н і НПП, в яких на відміну від існуючих, враховані: здатність адаптації до швидких технологічних змін та інтеграції новітніх інструментів і підходів у своїй професійній діяльності, здатність до поєднання різних форм навчання та впровадження інноваційних та інтерактивних методів навчання, здатність до швидкого реагування на зміни в обстановці.
Для оцінювання кількісних і якісних показників компетентностей Н і НПП, запропоновано нові критерії оцінювання. Врахування нових показників компетентностей Н і НПП, а також запровадження нових критеріїв їх оцінювання, в ході проведення атестації Н і НПП дозволило отримати об’єктивну, комплексну оцінку наукової (науково-педагогічної) діяльності працівників.
Наведено приклад оцінювання Н і НПП за порівняльною таблицею результатів наукової та науково-педагогічної діяльності з урахуванням запропонованих показників компетентностей.
Посилання
Про затвердження Положення про атестацію наукових працівників. (б. д.). Офіційний вебпортал парламенту України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1475-99-п#Text.
Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників. (б. д.). Офіційний вебпортал парламенту України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1649-22#Text.
Zhabenko O. Professional development of scientific and pedagogical employees of universities of ukraine: Features of organization of assessing // Young Scientist. 2019. 8(72). DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-8-72-50.
Drobakhin O. O., Guk N. A., Tkachenko M. O. Автоматизація рейтингового оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників // Problems of Applied Mathematics and Mathematic Modeling. 2022. DOI: https://doi.org/10.15421/ 322107.
Грушевський О. Модель атетстації науково-педагогічнихпрацівників у закладах вищої освіти // Військова освіта. 2020. № 41(1). С. 109–116. DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2020-1/109-116.
Фурсенко О. М., Романюк, Н. М. Основні питання атестації педагогічних працівників закладів освіти цивільного захисту. Actual Problems in the System of Education: General Secondary Education Institution – Pre-University Training – Higher Education Institution. 2022. (2). Р. 852–858. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.16677.
Горбач О. Модель компетентності наукових та науково-педагогічних працівників // Наука і оборона. 2025. № 2 С. 39–45. DOI: https://doi.org/ 10.33099/2618-1614/2025-29-2-39-45.