Планування ресурсів під час оборонного огляду
DOI:
https://doi.org/10.33099/2304-2745/2018-2-63/57-62Ключові слова:
Оборонне планування на основі спроможностей, оборонний огляд, планування ресурсів.Анотація
Кардинальна зміна пріоритетів при переході від існуючої системи оборонного планування до планування на основі спроможностей з орієнтацією її на кращі європейські стандарти має стати основою реформування національних сил оборони. Зазначене актуалізує питання підвищення ефективності оборонного планування, а відповідно і однієї з найважливіших його складових – планування ресурсів.
При проведенні оборонного огляду, після визначення складу сил та засобів для виконання завдань за всіма сценаріями, здійснюється процедура планування ресурсів, в ході якого визначаються потреби в ресурсах для досягнення необхідних спроможностей ЗС України та інших складових сил оборони та проводиться порівняння їх з можливостями держави щодо задоволення цих потреб. Для цього необхідно проводити оцінювання відповідності спроможностей наявних сил вимогам до виконання завдань за новими сценаріями.
В цілому процедура планування ресурсів в ході оборонного огляду має включати: визначення потреби в ресурсах для досягнення перспективної моделі ЗСУ та інших складових сил оборони в рамках визначених завдань оборони та критеріїв досягнення їх спроможностей; оцінку ресурсів для забезпечення наявних спроможностей; уточнення необхідних спроможностей для максимального збалансування їх вартості з прогнозними показниками фінансування; визначення потреби у додаткових фінансових ресурсах для забезпечення розвитку критичних спроможностей на довгострокову, середньострокову та короткострокову перспективу.
При плануванні ресурсів використовуються наступні вихідні данні: прогнозні показники видатків Державного бюджету України для потреб оборони на довгострокову та середньострокову перспективу; результати оцінки безпекового середовища та планування сил (цільовий пакет оборонних спроможностей), формування перспективного складу та структури ЗС України (сил оборони); показники цінової політики в державі та на зовнішньому ринку; показники інфляції національної валюти; нормативні вимоги до ресурсного забезпечення складових сил оборони тощо.
В статті запропоновані підходи щодо здійснення процедури планування ресурсів в ході проведення оборонного огляду в рамках оборонного планування на основі спроможностей в Збройних Силах України а також інших складових сил оборони.Посилання
Рекомендації з оборонного планування на основі спроможностей в МО та ЗС України, затверджені Міністром оборони України 13.06.2017 № 5789/з/3.
Рекомендації з порядку організації проведення оцінювання спроможностей у Збройних Силах України, затверджені Міністром оборони України 07.12.2017.
Руснак І. С. Оборонне планування на основі спроможностей: особливості та перспективи впровадження/ Руснак І. С., Петренко А. Г., Яковенко А.В., Романюк І. М., Кохно В. Д. // “Наука і оборона”. К.: НУОУ, 2017 – № 2. – С. 3 10.
Крикун П.М. Павленко В.І. Методичне забезпечення процесів оборонного планування відповідно до процедури стандартів НАТО. // Труди НУОУ. – 2008. №1 (146).
Cектор безпеки і оборони: стратегічне планування / [В. Ф. Саганюк, М. М. Лобко, О. В. Устименко, А. К. Павліковський; за ред. Р. І. Тимошенка] – К.: Майстер книг, 2016. 148 с.
Дєнєжкін М. М., Наливайко А. Д., Поляєв А. І. Особливості оборонного планування у державах-членах НАТО, на основі спроможностей. // Збірник наукових праць ЦВСД НУОУ. – К., 2017. № 2 (60).
Закон України “Про національну безпеку України” від 21.06.2018 № 2469-VIII // Відомості Верховної Ради України. – 2018.